maanantai 19. tammikuuta 2015

Luontopolun ensiaskeleet

Aamut alkaa klo. 9.00 aamupalalla ja tuumitaan vähän päivän fiiliksiä, erilaisten fiilisnaamakuvien tai luontokuvien avulla. Samalla käydään läpi päivän ohjelmaa.

Alku viikko meni tutustumis hommisa; tutusletiin siinä taloon ja sen tapoihin sekä eri pajoihin ja meidän
fantsuun porukkaan erillaisin leikein ja luotiin tiimihenkeä Pyryn ja Paunun kanssa.

Tiistaina suunniteltiin neitsytmatkaa luontoäidin syleilyyn. Miettiin ruokaa jota valmistaisimme Kirskaanniemessa joka sijaitsee Höytämönjärven rannalla. Siellä on useampi nuotiopaikka ja pari laavua sekä polttopuuta metsähallituksen puolesta. Ruokatarpeet hankimme läheisestä Prismasta, ja esivalmistimme ne seuraavaa päivää varten sekä pakkasimme muut leirivälineet matka valmiuteen.

Keskiviikkoaamuna vedettiin aamukahvit kurkusta alas ja pari leipää ja sit kamat autoon ja menoks. Maskottina mukana oli Aino koira!!

Saavuttuamme perille Kirskaanniemelle, purimme autosta leirikamppeet ja lähdimme kävelemään kohti Höytämönjärveä. Paikkalle päästyämme purimme tavarat laavulle ja teimme pareittain nuotion kosteista puista. Kaikki saivat notskin roihuamaan.

Nuotiolla teimme linssiperunasoppaa ja kuumaa kaakaota kyytipojaks. omomom slurps!!!

Mahat täynnä linssisoppaa ryhdyimme leikkimään sokeaa ja opasta, eli yksi ohjaa muita joilla on silmät sidottuna pitkin pöpelikköä. Joku tais kutsua tätä luottamusharjoitukseksi.

Ja retken lopuksi pelattiin frisbeesotaa jonka jälkeen purettiin leirikamppeet ja lähettiin talsimaan takasi autoille.

Reissu meni mukavasti, kaikki osasi sytyttää nuotion, paitsi Valtteri. Sää oli ihan ok, lämpö pyöri nollassa.

Torjantaaki: teoreettinenpäivä. Leirivarusteisiin tutustumista ja kaikki olivat niin innoissaan!!

Kävimme läpi eri välineitä ja mitä hyötyä niistä olisi meille kun olemme luonnon armoilla. esim. makuupussi on kätevä ettei tarvii lumihangessa nukkua, ja monia muita jänniä vempeleitä. Puhuimme jonkin verran kylmältä ja kosteudelta suojautumisesta. Mietimmme mitkä varusteet on hyvä olla repussa retkeä varten. esimerkiksi tulentekovälineet, vettä ja puukko jne...

Perjantai oli lyhyt päivä. Aamulla oli blogikoulutusta jossa käytiin perusasiat läpi. Tämän jälkeen lähdettiin ulos lekkimään robottia ja käveltiin ratinaan vilkaisemaan kuntosalia jossa voi käydä muutaman kerrän viikossa. Siitäpä sitten viikonlopun viettoon!!